dimecres, 22 de juny del 2005

Tenen futur, els llibres electrònics?

En Manel, al seu article “e-books: revolució mediàtica?”, comenta un article de l’agència EFE que publiquen dos diaris, i que com ell diu, han agafat la notícia d’agència, l’han maquillat o remenat una mica, i ja tenim article tecnològic.

Sense entrar en el que diuen els articles, fluixets fluixets, sí que hi voldria dir la meva, sobre els llibres electrònics, e-llibres o e-books.

Jo crec que de moment no triomfaran, no tant per motius que el suport físic del llibre electrònic estigui lluny de la “usabilitat” del de paper (crec que en aquest terreny s’ha avançat força) sinó per com s’han concebut els e-llibres.

Molts llibres electrònics caduquen. I no per problemes amb el suport sinó perquè estan programats per autoesborrarse passat un temps. No us ha passat algun cop, que intenteu llegir un llibre diverses vegades i al cap dels anys ho aconseguiu? Doncs amb molts e-llibres, o te’l llegeixes a la primera o res de res.

Un llibre electrònic no el pots deixar a ningú. Pel motiu anterior, s’acaba el temps, i perquè no li deixaràs el llibre amb el lector de llibres! I van protegits perquè no els puguis deixar. Clar que si ets algú que no deixa llibres, per no perdre’ls, tant te fa. Jo n’he perdut un munt... i també tinc algunes donacions a la meva biblioteca...

Alguns e-llibres els pots llegir només un nombre determinat de vegades. Jo sóc dels que rellegeixo molt. Tampoc no els podria deixar a ningú, doncs, encara que fos amb el lector inclòs.

Jo crec que el futur dels llibres és, com diu Jason Epstein: “els llibres, com la música, estan entre els pocs productes comercials que es poden reduir a fitxers digitals, emmagatzemats, situats, i tramesos electrònicament i virtualment sense cost”.

El futur és digital. I quan les editorials se n’adonin, elles mateixes, seran passat com les discogràfiques.

Etiquetes: